Ebrûlî şehir: ‘İslâm Şehri’ yerine bir öneri
Abstract
Kavramsallaştırma, gerçek hayattaki karmaşık ilişkiler ağını basitleştirerek soyutlaştırma çabasıdır. Dolayısıyla, bir kavramsallaştırmanın başarısı, gerçekliği açıklayabilme kabiliyetine bağlıdır. Weber’le birlikte başlayan ve Şarkiyatçılar tarafından kullanılmaya devam eden “İslâm şehri” kavramının, Müslümanların yaşadıkları şehirlerin gerçekliğinden kopuk bir kavramsallaştırma çabası olduğu ileri sürülmektedir. Zamanla Şarkiyatçılar da “İslâm şehri” kavramına yönelik eleştiriler getirmişlerdir. Ama ilginç bir şekilde kavram, bugüne kadar kullanılmaya devam etmiştir. Bu kavramsallaştırmanın iki açıdan sorunlu olduğu görülmektedir: İlki, bu kavramla, Müslümanların yaşadıkları şehirler ideal bir kalıba dökülmektedir. İkincisi, bu kavramsallaştırma üzerinden Müslümanların yaşadıkları şehirlerdeki bütün sorunlar “İslâm”a havale edilmektedir. Bu çalışmada, “İslâm şehri” yerine, “ebrû sanatı”ndan hareketle “ebrûlî şehir” kavramsallaştırmasına gidilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Şarkiyatçı bakış açısının standart İslâm şehri kavramsallaştırmaları yerine, içinde barındırdığı etkileşim ve ilintiye bağlı olarak “ebrûlî şehir” üzerinden kavramsal bir öneri geliştirmektir. “Ebrûlî şehir” kavramının, “İslâm şehri” kavramındaki iki eksikliği giderecek nitelikte olduğu düşünülmektedir. Buna göre “ebrûlî şehir” kavramının, Müslümanların yaşadıkları çok sayıda şehrin kendine özgü niteliğini dikkate alabileceği; ayrıca, şehirlerde yaşayan Müslümanların eksikliklerini “İslâm”a havale etme kolaycılığına da mani olabileceği ileri sürülmektedir. Conceptualization is an attempt to abstract by simplifying the complex network of
relationships in real life. Thus, the success of a conceptualization depends on its ability to
explain reality. It is claimed that the concept of “Islāmic city”, which started with Weber
and continues to be used by Orientalists, is an effort to conceptualize the cities in which
Muslims live, detached from the reality. Over time, Orientalists have also brought criticism
towards the concept of “Islamic city”. But, interestingly, the concept has continued to be
used up to the present. This conceptualization seems to be problematic in two respects:
First, with this concept, the cities where Muslims live are cast into an ideal mold. Secondly,
through this conceptualization, all the problems in the cities where Muslims live are
referred to “Islām”. In this study, instead of the “Islāmic city”, the conceptualization of
“marbled city” is used based on the “art of marbling”. In this context, the aim of the study
is to develop a conceptual proposal based on the interaction and relevance it contains,
rather than the standard Islāmic city conceptualizations in the orientalist view. It is
thought that the concept of “marbled city” is capable of eliminating two deficiencies in the
concept of “Islāmic city”. Accordingly, the concept of “marbled city” can also take into
account the peculiarity of many cities where Muslims live; moreover, it is argued that it
may prevent the convenience of referring the shortcomings of Muslims living in cities to
“Islām”.