Covid-19 salgınının tüketici satın alma davranışlarına etkisi
Abstract
Çin’in Wuhan eyaletinde yeni bir virüs olarak ortaya çıkan Covid-19 salgını, tüm dünyada olduğu gibi
Türkiye için de bir tehdit unsuru olmuştur. Tüm dünyada etkisini günden güne arttırarak ciddi boyutlara ulaşan
bu salgın ile birlikte bireysel, toplumsal, kültürel ve ekonomik sorunlardan kaçmak ise neredeyse güç bir
duruma gelmiştir. İnsan sağlığını olumsuz etkileyen bu salgın aynı zamanda sektörler için de kaçınılmaz bir
kriz unsuru olmuştur. Sektörler, kimi zaman çalışmalarında zorlu süreçten geçerek satışlarında ve kâr
oranlarında ciddi düşüşler yaşamıştır. Bununla birlikte işletme varlıkları yok olma tehlikesi ile karşı karşıya
kalmıştır. Bu süreçten en çok etkilenen kitlelerden biri de tüketiciler olmuştur. Tüketiciler salgın kriziyle
karşılaşmaları neticesinde yaşam tarzlarına yeniden yön vermiştir. İstek ve ihtiyaçlarını yeniden şekillendiren
tüketiciler, kontrollü harcamalar yaparak finansal konulara daha çok önem vermeye başlamıştır. Yatırım
kararlarının ön plana çıktığı bu dönemde, tüketicilerin satın alma davranışlarında ciddi değişimler
gözlemlenmiştir. Satın alma davranışlarındaki en belirgin değişiklik, tüketicilerin fiziksel satın almanın yerine
çevrimiçi satın almayı tercih etmesi ve stok yapma eğiliminin artışı olmuştur. Bu çalışma ile birlikte son
yıllarda ortaya çıkan ve tüm dünyada etkisi halen devam eden korona virüs salgınının, tüketicilerin satın alma
davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda nicel bir araştırma
yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak birincil kaynaklardan olan anket yöntemine başvurulmuştur.
Çevrimiçi olarak hazırlanan anket 422 adet katılımcılıya ulaştırılarak veriler toplanmaya çalışılmıştır. Yapılan
anket sonucunda toplanan veriler SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programına aktarılarak
gerekli analizler yapılmıştır. Analizler sonucunda elde edilen verilere uygun frekans tabloları oluşturularak
hipotezler test edilmiştir. Sonraki aşamada analizlerin sonuçları tablo halinde sunularak yorumlanmıştır. Sonuç
bölümünde araştırmaya ilişkin genel değerlendirmelere yer verilerek çalışma tamamlanmıştır. The Covid-19 pandemic, which has emerged as a new virus in Wuhan province of China, has
become a threat to Turkey as well as to the whole world. With this epidemic, which has reached serious
dimensions by increasing its impact all over the world day by day, it has become almost difficult to escape
from individual, social, cultural and economic problems. This epidemic, which negatively affects human
health, has also become an inevitable crisis element for the sectors. Sectors, sometimes going through a
difficult process in their business, experienced serious decreases in their sales and profit rates. However,
business assets are in danger of extinction. One of the groups most affected by this process has been consumers.
Consumers have reoriented their lifestyles as a result of facing the epidemic crisis. Consumers, who have
reshaped their wants and needs, have started to pay more attention to financial issues by making controlled
expenditures. In this period when investment decisions came to the fore, serious changes were observed in the
purchasing behavior of consumers. The most obvious change in purchasing behavior has been that consumers
prefer to buy online instead of physical purchasing, and the tendency to stock up has increased. With this study,
it is aimed to examine the effect of the corona virus epidemic, which has emerged in recent years and still
continues all over the world, on the purchasing behavior of consumers. A quantitative research was conducted
in line with the aim of the study. The survey method, which is one of the primary sources, was used as a data
collection tool. Data was collected by delivering the online survey to 422 participants.