Derin Ükten, Yağmur2023-05-052023-05-0520212651 - 2904https://hdl.handle.net/20.500.12451/107221552’de Kazan’ın işgalinden sonra Rusya, İdil-Ural sahasını sömürmeye ve Türk illeri üzerinde yayılmaya başlamıştı. İşgal ettiği bölgelerde Ruslaştırma ve Hristiyanlaştırma politikası sürdürmüş, yerli halkın kültürünü yok etmeye yönelik amaç gütmüştü. 17. asırda Rusya, Müslümanlar üzerinde baskısını gevşetse de Türk topraklarını sömürmeye devam etmişti. Daha sonra II. Katherina döneminde Çariçenin politikası gereği uygulanan baskılarda azalma olmuş, Türk halklarına çeşitli haklar tanınmıştı. II. Katherina’nın Türklere verdiği imtiyazlar, Türklerin dini eğitiminin ve Rusya’daki Türkİslam kültürünün gelişmesinin önünü açmıştı. Türkler, Türkistan ticareti ile maddi birikim elde etmeye başlamış ve yavaş yavaş Rusya’da bir Türk burjuvazisi ortaya çıkmıştı. Ve Türk burjuvazi sınıfı maddi birikimini, Rusya’nın gerisinde kalmamak için eğitim ve kültür faaliyetlerine harcamıştı. İşte böyle bir ortamda dünyaya gelen ve Türk-Tatar aydınlarının önemli bir ismi olan Sadri Maksudi Arsal, gerek İdil-Ural sahası gerekse de bütün Türk dünyasının aydınlanması ve gelişimi için sunmuş olduğu fikirlerle önemli bir sosyolog ve aydın olarak karşımıza çıkmaktadır. Ünlü Tatar âlim, 1880 yılında Kazan Hanlığı’na yakın bir bölgede bulunan Taşsu Köyü’nde dünyaya gelmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSadri Maksudi ArsalMilliyet Duygusunun Sosyolojik Esaslarıİdil-UralSadri Maksudi Arsal ve Milliyet Duygusunun Sosyolojik Esasları adlı eseri üzerine bir değerlendirmePresentation78156159