Pektaş, Fatih2025-08-192025-08-1920182147-9208 / 2147-9194https://hdl.handle.net/20.500.12451/13775Tourism demand was strongly affected by cultural, social, personal, and psychologicalcharacteristics. Lifestyle is one of the personal and psychographic characteristics andthis study was designed to investigate whether life style affects the demand for alternativetourism. This study was conducted in Aksaray, Turkey and study data were gathered from402 participants, determined through convenience sampling method, via a questionnaire.Results of the multiple regression analyses demonstrated the effect of lifestyle on the demandfor alternative tourism. Thus, this study revealed the importance of alternative tourism as atourism product diversification tool according to target markets’ lifestyle.Turizm talebi güçlü bir şekilde kültürel, sosyal, kişisel ve psikolojik özelliklerden etkilenmektedir. Bu araştırma kişisel ve psikolojik özelliklerden olan yaşam tarzının alternatif turizme olan talebi etkileyip etkilemediğini araştırmak üzere kurgulanmıştır. Anket formunun ve kolayda örneklemin kullanıldığı bu araştırma, 402 katılımcı ile Aksaray ili, Türkiye’de gerçekleştirilmiştir. Çoklu regresyon analizi sonuçları yaşam tarzının alternatif turizme olan talebi etkilediğini göstermektedir. Buradan hareketle, bu çalışma hedef pazarın yaşam tarzına göre alternatif turizmin bir turizm çeşitlendirme aracı olarak kullanılabilmesinin önemini ortaya koymaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessLifestyleAlternative TourismMarket SegmentationTourism DiversificationYaşam TarzıAlternatif TurizmPazar BölümlendirmeTurizm ÇeşitlendirmeThe effect of lifestyle on the demand for alternative tourismYaşam tarzının alternatif turizm talebi üzerine etkisiArticle141187198