Acemioğlu, Rabia2025-07-222025-07-2220252528-9624 / 2528-9632https://doi.org/10.47479/ihead.1545358https://hdl.handle.net/20.500.12451/13504This study aims to analyze the activities in the 'Our Food' unit of 4 th grade Science textbooks in terms of scientific process skills and align these activities with the objectives outlined in the 2018 Science Curriculum (SC). This study research was designed a case study, which is a qualitative research method. The study was conducted using the document analysis technique, with two primary data sources: 4 th -grade Science textbooks distributed to schools in 2019 and 2018 SC. Data obtained through document analysis were analyzed using descriptive analysis. As part of this analysis, the activity names in the 'Our Food' unit were coded. Subsequently, the coded activities were matched with the SC objectives, and agreement/disagreement on regarding their evaluation of scientific process skills was calculated. The thematic area for the coded activities was identified as 'Food Analysis and Healthy Living Awareness.' Results revealed that one of the textbooks included activities addressing all objectives in the 'Our Food' unit of the 2018 SC, while the other lacked activities for some objectives. The results also showed that the activities in one textbook predominantly supported classification and observation skills, while those in the other textbook emphasized data-recording skills. In conclusion, nutritionthemed activities in 4 th -grade Science textbooks should be improved in terms of comprehensiveness of scientific process skills and alignment with curriculum objectives. It is recommended that textbooks be enriched with activities that fully support nutrition-related objectives and encompass all stages of scientific process skills.İnsan sağlığının yapı taşlarından biri olan beslenme olgusu toplumun geleceği açısından önem taşır. Birey toplumdan bağımsız bir varlık olmadığı gibi dünyaya geldiği andan itibaren de çevrenin bir parçası halindedir. Bireysel sağlık, bireyin toplumla olan ilişkisinden etkilendiği için bireysel sağlığın toplum sağlığı ile ilişkili olduğu söylenilebilir. Özellikle insan sağlığı inşasında etkili olan beslenme olgusu toplumun ve bireyin geleceği açısından önem taşır. Bu sebeple toplum ve çevre ile iç içe olan bireyin beslenme konusundaki bilgi, tutum ve düşünceleri insan sağlığını şekillendirecek nitelikte olmalıdır. Okul dönemi, beslenme alışkanlıklarının şekillenmeye başlaması açısından kritik bir dönem olarak nitelendirilmiştir (Sichert-Hellert vd., 2001). Bu bağlamda okulda verilen beslenmeyle ilgili eğitimlerin bireyin hayatına olumlu yönde katkı sağlaması gerekir. Söz konusu olumlu katkılar ise bireylerin beslenmeyle ilgili konulara ve problemlere bilim adamı gibi yaklaşarak düşünmelerini sağlayacaktır. Okullarda verilen beslenmeyle ilgili derslerin çocuklara sağlıklı beslenme konusunda farkındalık sağlaması temel amaçtır (Story vd., 2002). Farkındalık sağlamada öğrenme faaliyetlerinin niteliği etkilidir (Kırkıç vd., 2020). Beslenme eğitimi sonucunda sağlıklı beslenme davranışları edinmek nitelikli bir öğrenme sürecinin ürünüdür. Bu ürüne ulaşmada ders materyalleri önemli bir araçtır. Bu kapsamda öğrenme faaliyetleri sürecinde ders kitaplarının niteliği, öğrenme niteliğini etkileyecektir (Bencze, 2000).trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeslenmeDers KitaplarıÖğrenciBilimsel Süreç BecerileriNutritionTextbooksStudentScientific Process Skills4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitaplarında Yer Alan Beslenme Etkinliklerinin Öğretim Programı ve Bilimsel Süreç Becerileri Bağlamında İncelenmesiExamining Nutrition Activities in 4 th Grade Science Textbooks in the Context of Curriculum and Scientific Process SkillsArticle10111010.47479/ihead.1545358