Aydın, Erkan2025-09-092025-09-0920221305-2020https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075557https://hdl.handle.net/20.500.12451/14228Bu araştırmada, dijital hikâyelerin Belarus’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenen lisans öğrencilerinin dinleme becerisine ve Türkçe öğrenme motivasyonlarına etkisinin olup olmadığı incelenmek istenmiştir. Karma yöntemle yapılan bu araştırmada açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Belarus Minsk Devlet Dil Bilim Üniversitesi Mütercim Tercümanlık Fakültesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 15 deney; 15 kontrol olmak üzere A2 seviyesinde 30 öğrenci oluşturmaktadır. 8 hafta uygulama sürecinin olduğu bu araştırmanın verileri, Tozlu (2017) tarafından geliştirilen “Dinleme Başarı Testi” ve Sevim (2019) tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel veri analizinde Mann Whitney U testi, t-Testi ve iki yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış; nitel veri analizi ise içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçlarında, dijital hikâyelerle eğitim gören deney grubu öğrencilerinin dinleme becerilerinde mevcut programla eğitim gören kontrol grubuna göre daha iyi başarı gösterdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca uygulama sonunda deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre Türkçe öğrenme motivasyonlarının olumlu anlamda arttığı tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre ise öğrenciler; Türkçe derslerinde kullanılan dijital hikâyeler sayesinde dinleme etkinliklerini keyifli, faydalı ve öğretici bulduklarını, dinlemeyi sevdiklerini, Türk kültürünü öğrendiklerini, Türkçe bilgilerinin arttığını, daha fazla Türkçe kelime öğrendiklerini, Türkçe konuşmaları videodan dinlemenin telaffuzlarına olumlu etkisi olduğunu ifade etmiştir.In this study, it was aimed to determine whether digital stories have an effect on the listening skills and motivation of Turkish language learning of undergraduate students learning Turkish in Belarus. A mixed method explanatory sequential design was used in this research. The sample of the study consisted of a total of 31 students at the A2 level learning Turkish at the Faculty of Translation and Interpretation of Minsk State Linguistic University in Belarus. Of these students, 16 students formed the experimental group, while remaining 15 students formed the control group. The data of the study, which was carried out in eight weeks, were collected with the Listening Achievement Test (Tozlu, 2017), the Motivation Scale for Learning Turkish as a Foreign Language (Sevim, 2019) and the interview form. Mann Whitney U test, t- test and two-way analysis of variance (ANOVA) were used in the quantitative data analysis of the study. The qualitative data analysis was done with content analysis. According to the quantitative results of the research, it was determined that the experimental group trained with digital stories had better listening skills and motivation to learn Turkish than the control group trained with the current program. According to the qualitative results of the research, the students stated that they found listening activities enjoyable, useful and instructive thanks to the digital stories used in Turkish lessons, they liked to listen to these stories, they learned about Turkish culture, their knowledge of Turkish increased, they learned more Turkish words, and listening to Turkish conversations on video had a positive effect on their pronunciation.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessYabancı Dil Olarak TürkçeDijital HikâyeDinleme BecerisiMotivasyonTurkish as a Foreign LanguageDigital StoryListening SkillMotivationDijital hikâyelerin yabancı dil olarak türkçe öğrenen lisans öğrencilerinin dinleme becerisine ve türkçe öğrenme motivasyonlarına etkisiArticle19224726810.33711/yyuefd.1075557