Büyükçolak, Alihan2025-02-052025-02-0520222651-2904https://hdl.handle.net/20.500.12451/12905Bu çalışma, ilk Rus kroniğinde milli bir ideolojinin içkin olup olmadığını tetkik etmekte olup, müstakil Rus devlet teşkilatının oluşum sürecinde Doğu Avrupa’nın bu yeni siyasi kültürünün Rus ruhbanları tarafından geliştirilmiş meşruiyet iddiasını konu edinmektedir. İlk Rus kroniğini teşkil eden Geçmiş Yılların Hikâyesi, aktardığı tarihi hikâyelerin yanında içerdiği tarihi coğrafya verileriyle de Doğu Avrupa tarihinin en önemli kaynak metinlerindendir. Rus devlet teşkilatının oluşum sürecinde kaleme alınan kronik, sadece siyasi ve askeri olaylarla sınırlı kalmayıp X ve XI. asır Slav sosyal hayatının meseleleri hakkında da bilgiler içermektedir. Bugün Doğu Slavları olarak tesmiye olunan zümrenin ilk tarihi kroniği olan Geçmiş Yılların Hikâyesi, çağdaşı olan diğer Slav kronikleriyle kıyaslandığında (yani ilk Leh kroniği olan Gall Anonim Kroniği ve ilk Çek kroniği olan Praglı Kozma Kroniği ile) yazım stili, üslubu ve kaynakları itibariyle ciddi farklılıklar içermektedir. Zikredilen bu iki kroniğin yazarlarının da ruhban sınıfına mensup olmaları, aynı tahsil ve dünya görüşünü paylaşmış olmalarına rağmen, İlk Rus Kroniği’nin diğer Slav kroniklerinden niçin farklı bir hususiyete sahip olduğu yaptığımız bu çalışmanın araştırma sorusunu teşkil etmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEski AhidRus KroniğiPraglı Kozma KroniğiGall Anonim KroniğiGeçmiş yılların hikâyesi’nin ideolojisi: eski ahid ile paralellikler, Slavların “tanrı tarafından seçilmişliği” meselesiArticle89104107