Avuçlu, Berrin2025-05-162025-05-16202508/01/2025https://hdl.handle.net/20.500.12451/13150Bu çalışma, meslek liselerinde okutulan Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları dersinde kullanılacak Artırılmış Gerçeklik (AG) mobil uygulamasının öğrencilerin öğrenme, derse ilişkin motivasyon ve ilgi düzeyine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, 2 boyutlu çizimlerin perspektif görünümleri için "AR Tech Draw" (Artırılmış Gerçeklik Teknik Çizim) isimli bir mobil uygulama geliştirilmiştir. Geliştirilen uygulama, Aksaray Merkez Fatih Ticaret Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Bilişim Teknolojileri alanında öğrenim gören 10. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmaya toplam 30 öğrenci katılmıştır. Araştırmada karma yöntem benimsenmiş ve deneysel tasarım kullanılmıştır. Dört haftalık eğitim öncesinde, deney ve kontrol gruplarına ön test olarak uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme testleri uygulanmıştır. Öğrencilerin 9. sınıf ders ortalamaları akademik başarı ön testi olarak kabul edilmiştir. Eğitim sürecinde her iki grup, aynı geometrik çizimlerle eğitilmiştir. Eğitim sonunda, her iki gruba da son test olarak akademik başarı, uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme ölçekleri uygulanmıştır. Ayrıca, deney grubu ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen nicel veriler, parametrik ve nonparametrik analizlerle değerlendirilmiştir. Yarı yapılandırılmış mülakatlardan elde edilen nitel veriler ise betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Analiz bulgularına göre; AG uygulaması akademik başarıyı artırmıştır. Ancak, öğrencilerin uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme becerileri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etki oluşturmamıştır. Bununla beraber, bu teknoloji öğrencilerin eğitime olan ilgi ve motivasyonlarını artırmıştır. Geliştirilen AG uygulaması, kullanıcı dostu arayüzü ve Google Play üzerinden ulaşılabilirliği nedeniyle Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları dersini verecek eğitimciler tarafından gelecekte kullanılabilecek olması bu çalışmanın en önemli katkısını oluşturmaktadır. Ayrıca çalışma, AG teknolojisinin eğitim alanında kullanılmasına ilişkin literatürü genişletmekte ve gelecekte bu alanda araştırma yapacaklara ışık tutmaktadır.This study aims to examine the effect of Augmented Reality (AR) mobile application to be used in Computerized Design Applications course taught in vocational high schools on students' learning, motivation and interest levels. In the study, a mobile application named "AR Tech Draw" (Augmented Reality Technical Drawing) was developed for perspective views of 2D drawings. The application was applied to 10th grade students studying in the field of Information Technologies at Aksaray Central Fatih Vocational and Technical Anatolian High School. A total of 30 students participated in the study. Mixed method was adopted in the study and experimental design was used. Before the four-week training, spatial visualization and mental rotation tests were applied to the experimental and control groups as pretests. The students' 9th-grade course averages were used as the pretest for academic achievement. During the training process, both groups were taught with the same geometric drawings. At the end of the training, academic achievement, spatial visualization, and mental rotation scales were applied to both groups as post-tests. In addition, semi-structured interviews were conducted with the experimental group. The quantitative data obtained from the study were analyzed with parametric and nonparametric analyses. Qualitative data obtained from semi-structured interviews were analyzed with the descriptive analysis method. According to the findings of the analysis, AR application increased academic achievement. However, it did not have a statistically significant effect on students' spatial visualization and mental rotation skills. However, this technology increased students' interest and motivation towards education. The most important contribution of this study is that the developed AR application can be used in the future by educators who will teach the Computerized Design Applications course due to its user-friendly interface and accessibility via Google Play. In addition, the study expands the literature on the use of AR technology in education and sheds light on future research in this field.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessArtırılmış GerçeklikPerspektifGörünüş Çıkarma3DTinkercadAugmented RealityPerspectiveAppearance SubtractionBilgisayarlı tasarım uygulamaları dersi için artırılmış gerçeklik mobil uygulama geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesiDevelopment, application and evaluation of augmented reality mobile application for computerized design applications courseMaster Thesis916404