Aktaş, Tuğba2025-07-222025-07-222025https://hdl.handle.net/20.500.12451/13476Araştırma gebelerin e-sağlık okuryazarlığı, psikolojik sağlamlık ve prenatal stres düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılan tanımlayıcı kesitsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Aksaray Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kadın Hastalıkları Doğum Klinik ve Polikliniklerine Ocak 2024-Haziran 2024 tarihleri arasında başvuran 264 gebe oluşturmuştur. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi SPSS 24.0 programında yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ortalama (±), standart sapma, ortanca (min-maks), sayı ve yüzde olarak sunulmuştur. Veriler bağımsız iki örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi ile değerlendirilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Spearman korelasyon testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Gebelerin yaşının 18 ile 47 arasında değiştiği bulunmuştur. Gebelerin e-sağlık okuryazarlık puan ortalaması 29,04±5,84, psikolojik sağlamlık puan ortalaması 19,24±3,94 ve prenatal stres düzeyi toplam puan ortalaması 11,18±6,07 olarak belirlenmiştir. Gebelerin e-sağlık okuryazarlığı ölçeği ile kısa psikolojik sağlamlık ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü (r=0,290, p<0,01), kısa psikolojik sağlamlık ölçeği ile prenatal distress ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ve negatif yönlü (r=-0,322, p<0,01) ilişki saptanmıştır. Araştırmaya göre gebelerin yarıya yakınının sağlık okuryazarlığının yetersiz düzeyde olduğu ve prenatal distres yaşadığı ancak prenatal distreslerinin düşük olduğu bulunmuştur. Yetersiz sağlık okuryazarlığı, annenin stres yaşamasına neden olabileceği, kendisi ve bebeğinin sağlığını koruma davranışlarını kazanmasını engelleyebileceğinden dolayı annenin sağlık okuryazarlık düzeyinin artırılması için eğitimler verilmesi önerilmektedir.The research is a descriptive cross-sectional study conducted to determine the e-health literacy, psychological resilience and prenatal stress levels of pregnant women. The sample of the study consisted of 264 pregnant women who applied to Aksaray Training and Research Hospital Gynecology and Obstetrics Clinics and Polyclinics between January 2024 and June 2024. The obtained data were evaluated using SPSS 24.0 program. Descriptive statistics are presented as mean (±), standard deviation, median (min-max), number and percentage. Data were evaluated by two independent samples t-test and one-way analysis of variance. Spearman correlation test was used to determine the relationship between variables. Statistical significance level was accepted as p<0.05. It was found that the age of the pregnant women ranged between 18 and 47. The mean e-health literacy score of the pregnant women was found to be 29.04±5.84, the mean psychological resilience score was found to be 19.24±3.94 and the total mean prenatal stress level score was found to be 11.18±6.07. A statistically significant and positive relationship (r=0.290, p<0.01) was found between the e-health literacy scale and the brief psychological resilience scale, and a statistically significant and negative relationship (r=-0.322, p<0.01) was found between the brief psychological resilience scale and the prenatal distress scale. According to the research, it was found that almost half of the pregnant women had insufficient health literacy and experienced prenatal distress, but their prenatal distress was low. Since inadequate health literacy can cause the mother to experience stress and prevent her from acquiring behaviors that protect her and her baby's health, it is recommended that training be provided to increase the mother's health literacy level.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessE-Sağlık OkuryazarlığıGebelikPrenatal StresPsikolojik SağlamlıkE-Health LiteracyPregnancyPrenatal StressPsychological ResilienceGebelerin e-sağlık okuryazarlığı, psikolojik sağlamlık ve prenatal stres düzeylerinin belirlenmesiDetermination of e-health literacy, psychological resilience and prenatal stress levels of pregnant peopleMaster Thesis