• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Aksaray
  • Meslek Yüksekokulları
  • Aksaray Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu
  • Elektrik ve Enerji Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Aksaray
  • Meslek Yüksekokulları
  • Aksaray Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu
  • Elektrik ve Enerji Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Altı rotorlu ve sekiz rotorlu insansız hava araçlarının farklı bozucu etki altında uçuş performanslarının karşılaştırılması

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (929.8Kb)

Date

2020

Author

Yıldırım, Şahin
Çabuk, Nihat
Bakırcıoğlu, Veli

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmada, altı rotorlu ve sekiz rotorlu iki tip insansız hava aracın (İHA) bozucu etki altında performanslarının karşılaştırılması için benzetim gerçekleştirilmiştir. Rotor sayısının farklılığının uçuş performansına etkisinin belirlenmesi esasına dayanan bu çalışmada her iki tip araç için aynı kontrolcü kullanılmıştır. Geleneksel kontrol yöntemlerinden olan Oransal-İntegral-Türevsel (PID) kontrol yöntemi kullanılan bu çalışmada kontrol parametreleri gözleme dayalı çalışmayla belirlenmiştir. Takip edilmesi beklenen bir yörünge için oluşan hatalar dikkate alınarak bu iki hava aracının performanslarının karşılaştırması gerçekleştirilmiştir. Karşılaştırma sonuçları sayısal olarak sunulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, sekiz rotorlu hava aracının altı rotorlu olana göre bozucu etki arttıkça daha kararlı bir uçuş sergilediği gözlemlenmiştir.
 
In this study, six-rotors and eight-rotors unmanned aerial vehicles have been compared under disruptive effect. To determine the effect of the difference of rotor number on the flight performance, the same controller was used in both types of vehicles. Proportional-Integral-Derivative control method, which is one of the traditional control methods, was used and control parameters were determined by observational study. A comparison of these two air vehicles was made by taking into account the errors trajectory tracking for three axes. The comparison results are presented numerically. According to the results, it was observed that the UAV with eight rotors allowed a more stable flight as the disturbance effect increased compared to the UAV with six rotors.
 

Source

Konya mühendislik bilimleri dergisi (Online) (Konya Journal of Engineering Sciences)

Volume

8

Issue

3

URI

https://dx.doi.org/10.36306/konjes.594701
https://hdl.handle.net/20.500.12451/8835

Collections

  • Makale Koleksiyonu [31]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1877]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Aksaray

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Instruction || Guide || Library || Aksaray University || OAI-PMH ||

Aksaray Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Aksaray, Turkey
If you find any errors in content, please contactkutuphane@aksaray.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Aksaray by Aksaray University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Aksaray:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.