• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Aksaray
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Aksaray
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkiye’de ayrılıp birleşme tekniğine ilişkin yapılan çalışmaların incelenmesi (2010-2020)

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (383.3Kb)

Date

2021

Author

Orakçı, Şenol

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, ayrılıp birleşme tekniği kullanılarak yürütülen çalışmaları yayın türü, yayın tarihi, ders, konu, araştırma yöntemi ve deseni, örneklem grubu, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları ve ulaşılan özet sonuçlar açısından incelemektir. Bu araştırma nitel bir çalışma olup araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış olup, toplam 71 yayın, araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak içerik analizi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, araştırmaların en çok sırasıyla 2019, 2017 ve 2012 yıllarında yapıldığı görülmüştür. Çalışmaların amaçlarına yönelik bulgular incelendiğinde, çalışmaların öğrencilerin görüşlerini almanın yanında en çok akademik başarıyı, kalıcılığı ve tutumu tespit etmeyi amaçladığı, çalışmaların çoğunun fen bilimleri, sosyal bilimler, Türkçe ve matematik derslerinde yapıldığı, çalışmalarda nicel yöntemler tercih edildiği, en çok ortaokul öğrencileri ile çalışıldığı, veri toplama araçları olarak en çok başarı testleri, görüşme formları ve tutum ölçeklerinin kullanıldığı belirlenmiştir.
 
The main purpose of this study is to examine studies about jigsaw technique in terms of publication type, publication date, course, subject, research method and design, sample group, sample size, data collection methods and summary results. This research is a qualitative study and document analysis was used in this research. The criterion sampling method was used in the study, and a total of 71 publications constitute the study group of the study. Content analysis form was used as data collection tool. In the analysis of the data, content analysis technique was utilized. With regard to the results of the study, it was seen that the researches were mostly conducted in 2019, 2017 and 2012 respectively. Also, it was determined that most of the studies aimed to determine the academic achievement, permanence and attitude as well as students’ opinions, they were carried out in science, social sciences, turkish and maths courses, quantitative methods were preferred in the studies, mostly preferred sampling types were secondary school students, and data collection tools such as achievement tests, interview forms and attitude scales were mostly used.
 

Source

Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

16

Issue

31

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12451/8821

Collections

  • Makale Koleksiyonu [151]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1877]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Aksaray

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Instruction || Guide || Library || Aksaray University || OAI-PMH ||

Aksaray Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Aksaray, Turkey
If you find any errors in content, please contactkutuphane@aksaray.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Aksaray by Aksaray University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Aksaray:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.