Görme yetersizliği olan çocuğa sahip ailelerin gereksinimlerinin belirlenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, görme yetersizliği olan çocuğa sahip ailelerin gereksinimlerinin belirlenmesidir. Olgu bilim deseniyle kurgulanan bu nitel araştırmanın çalışma grubunu görme yetersizliği olan çocuğa sahip aileler oluşturmuştur. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu kapsamda, Ankara ilinde ikamet eden 15 aileye ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci 2017–2018 eğitimöğretim dönemi içerisinde tamamlanmıştır. Verilerin analizinde, nitel araştırmalarda veri analiz tekniği olarak kullanılan betimsel analiz ve içerik analizi tekniklerine yer verilmiştir. Görme yetersizliği olan çocuğa sahip aileler ile yapılan görüşmelerin analizi sonucunda ailelerin farklı alanlarda gereksinimlerinin olduğu belirlenmiştir. Akademik beceriler, günlük yaşam becerileri, bilgilendirilme, davranış kontrolü, bağımsız hareket becerileri, sosyal beceriler, psikolojik destek, dışlanma, cinsel eğitim ve yönlendirilme ailelerin gereksinim duydukları alanlar olarak tespit edilmiştir. Araştırma bulguları detaylı olarak incelendiğinde, görme yetersizliği olan çocuğa sahip ailelerin en çok gereksinim duydukları alanların başında akademik beceriler, öz bakım becerileri, bilgilendirilme ve davranış kontrolü konuları gelmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ilgili alanyazınla ilişkilendirilerek tartışılmıştır. Aynı zamanda uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik bazı öneriler sunulmuştur. This study aims to determine the needs of families with children with visual
impairment. Families with children with visual impairment constituted the study
group of this qualitative study, which was built with a phenomenology design. The
criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used in
determining the study group. In this context, 15 families residing in Ankara were
reached. The study used the Personal Information Form and Semi-Structured Interview
Form created by the researchers to collect data. The data collection process of the
research was completed in the 2017-2018 academic year. In the data analysis,
descriptive analysis and content analysis techniques were used as qualitative research
data analysis techniques. As a result of the study of the interviews with families with
children with visual impairment, it was determined that families have needs in
different areas. Academic skills, daily life skills, informed, behavior problems, mobility
skills, social skills, psychological support, social exclusion, sexual education, and
orientation were identified as the areas that families need. When the findings of the
study were examined in detail, academic skills, self-care skills, information, and
problem behavior were among the areas that families with children with visual
impairment need the most. The results obtained from the research were discussed with
the relevant literature. At the same time, some suggestions for application and further
research are presented.