Yükseköğretimde ek ders ücret yönetim süreçlerinde yaşanan problemlerin tespiti ve bir bilişim sistemiyle çözüm önerisi
Abstract
Bu çalışmanın ilk amacı öğretim elemanlarının ek ders yönetim süreçlerinde yaşadıkları problemleri tüm detaylarıyla tespit etmektir. İkinci amacı ise, tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik yeni bir süreç tasarımını ve süreç içerisinde kullanılabilecek bir bilişim sisteminin işleyişi tanıtmaktır. Ek ders süreçleriyle ilgili öğretim elemanlarının karşılaştıkları problemlerin tespiti için alanyazında herhangi bir dayanak bulunmadığı için karma yöntem bir araştırma tasarımı ve desen olarak da keşfedici sıralı desen uygulanmıştır. Öğretim elemanlarının ek ders süreçlerinde karşılaştıkları olası problemler ve problemleri çözebileceğine inanılan bir bilişim sistemi önerisine yönelik düşünceleri üzerine nitel olarak veri toplanmıştır. Bu veriler, ortaya çıkma şartları, ortam, karşılaşma sıklığı ve sonuçlar yönünden çözümlenmiştir. Bulunan sonuç kategorilerini birer biçim olarak kabul ederek nicel bir veri toplama aracı geliştirilmiştir. Daha sonra bu araç daha fazla öğretim elemanı üzerinde bu biçimlerin ne kadar geçerli olduğunu değerlendirmek amacıyla kullanılmıştır. Elde edilen nitel ve nicel bulgular, gözlemler sonucunda elde edilen bulgularla desteklenerek mevcut durumda yaşanan problemler ve olası katılımcılardan gelen olası çözüm önerileri ortaya konulmuştur. Yaşanan problemlerin çözümüne yönelik bir bilişim sistemi geliştirilmesi önerisi yapılmış ve sistemin işleyişi hakkında bilgi verilmiştir. The first aim of this study is to determine all the problems experienced by teaching staff in the
course of additional course management process. The second aim is to introduce a new process design for the
solution of the problems identified and the functioning of an information system that can be used in the process.
As no basis was found in the literature for the identification of the problems faced by the teaching staff about
the additional course processes, mixed method research paradigm has been utilized and the explanatory
sequential design was applied as research design. Qualitative data were gathered on the opinions of the teaching
staff about the possible problems they encountered in the additional course processes and their ideas about an
information system proposal believed to be able to solve the problems. These data were analyzed in terms of
the occurrence conditions, environment, frequency of encounter and results. A quantitative data collection tool
has been developed by considering the result categories as a form. This tool was then used to evaluate the
validity of these forms on more teaching staff. The problems experienced in the current situation and the
possible solutions from the participants were presented by supporting the qualitative and quantitative findings
with findings of the observations. It was proposed to develop an automation system for the solution of the
problems and information was given about the process steps of the system.