Okula, çevreye ve akranlarına uyum sorunu yaşayan öğrencinin ortama adaptasyonunun okul etkinlikleri ile sağlanması
Abstract
Yapılan çalışmanın amacı, okula ve arkadaş çevresine uyum sorunu yaşayan ergenlik dönemindeki bir kız öğrencinin, ortama adaptasyonunun okul etkinlikleri ile sağlanmasıdır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Veriler öğretmen ve öğrenci günlüklerinden, öğrenci ve rehber öğretmen ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir Araştırmanın uygulama aşamasında 3 eylem planı düzenlenmiştir Yürütülen çalışmanın bulgularında öğrencinin eğitim almak için geldiği ilçeyi çok küçük bulmasına, sınıf arkadaşları ile anlaşamamasına, okul pansiyonunda kalmak istememesine rastlanmıştır. Yapılan etkinlikler ile çalışmanın sonucu olarak öğrenci başlarda hoşlanmadığı ve gelmek istemediği okula, pansiyona karşı daha olumlu bir tutum sergilemiş, akranları ile daha sağlıklı iletişime geçebilmiş, sene sonunda okuldan ayrılma fikrinden vazgeçip 2018-2019 eğitim öğretim yılı için bölüm seçimi yapıp okulda kalmaya karar vermiştir. Adolescence is one of the critical stages that an individual goes through in his life cycle. During
this period, an individual who experiences great changes in physical, cognitive, affective and social
development areas may experience problems from time to time. The aim of the study was to ensure the
adaptation of an adolescent female student who had problems in adapting to the school, her friends and the
environment through school activities. Action research, one of the qualitative research designs, was used in
the study. Datas were collected from teacher and student diaries, semi-structured interview with the student
and the teacher. The data was analysed with content analysis. This method was preferred in order to ensure
that the problem experienced by the student is handled in the process. Within the scope of the study, activities
aiming to eliminate the adaptation problem of the student were prepared and applied at certain intervals. In the
implementation phase of the research, 3 action plans were prepared. The next action plan was designed in line
with the opinions obtained from each action plan. After every action plan that was practiced, a new action plan
was prepared with aiming fulfiling the needs. In the findings of the study, it was found that the student found
the district she came to for education too small, could not agree with her classmates, and didn’t want to stay in
the dormitory. As a result of the activities carried out, the student had a more positive attitude towards the
school and dormitory, which she didn’t like and didn’t want to come at first, and was able to communicate
with his peers in a healthier way, she turned about her decision for leaving the school and made a department
selection for the next education year and decided to stay at school.