Yazınsal nitelikli metinlere dayalı eleştirel okuma eğitiminin öğrencilerin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme becerisi üzerine etkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yazınsal nitelikli metinlere dayalı eleştirel okuma eğitiminin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme becerilerine etkisini ve bu öğrencilerin eleştirel okuma uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Basit deneysel yöntem (tek grup, ön test-müdahale-son test) kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, Aksaray ili Gülağaç ilçesinde bir ortaokulda öğrenim görmekte olan ve uygun durum örnekleme yoluyla seçilen 15 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak “Okuduğunu Anlama ve Eleştirel Düşünme Başarı Ölçeği” kullanılmış, nitel kısmında ise öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda elde edilen verilerin analizinde SPSS 20.00 paket programından yararlanılmıştır. Nitel boyutunda ise elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçları, yazınsal nitelik metinlere dayalı eleştirel okuma eğitiminin öğrencilerin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini göstermektedir. Nitel sonuçlar ise, eleştirel okuma uygulamalarının öğrencilerin okumaya karşı olan ilgilerini, derse karşı olan tutumlarını olumlu etkilediğini; anlama ve düşünme becerileri üzerinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. he aim of this research is to determine the effect of critical reading education based on literary
texts on the reading comprehension and critical thinking skills of 6th grade secondary school
students and to determine the views of these students on critical reading practices. The study
group of the research, in which the simple experimental method (single group, pre-testintervention-post-test) was used, consists of 15 sixth grade students studying in a secondary
school in Gülağaç district of Aksaray province and selected by appropriate case sampling. The
"Reading Comprehension and Critical Thinking Achievement Scale" was used as a data
collection tool in the quantitative aspect of the research, and semi-structured interviews were
conducted with the students in the qualitative part. SPSS 20.00 package program was used in
the analysis of the data obtained in the quantitative dimension of the research. In the qualitative
dimension, content analysis technique was used in the analysis of the data obtained. The
quantitative results of the research show that critical reading education based on literary texts
improves students’ reading comprehension (Cohen’s d: 0.944) and critical thinking skills
(Cohen’s d: 1.698). Qualitative results, on the other hand, showed that critical reading practices
positively affected students’ interest in reading and their attitudes towards the course; It shows
that it has an effect on comprehension and thinking skills.