Aksaray Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Aksaray, Aksaray Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ile matematik korkuları arasındaki ilişki
(Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2025) Aydoğ, Ayşe; Kılıç, Remzi
Bu çalışmanın amacı, ilkokul çocuklarında matematik korkusu ve matematik başarısı arasındaki var olması muhtemel ilişkileri ortaya koymaya çalışmaktır. Bu nedenle çalışmada amaca bağlı olarak ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Oranlı küme örnekleme yaklaşımı kullanılarak, 2020-2021 öğretim döneminde Hatay ilinin Reyhanlı ilçesinde yer alan devlet ilkokullarında öğrenim gören 396 dördüncü sınıf öğrencisi çalışmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Matematik Başarı Testi” ve “Matematik Korkusunun Nedenleri Ölçeği” (Başar ve Doğan, 2020) kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin başarı ve korku düzeylerinin orta/altı aralıkta olduğunu göstermiştir. Cinsiyet değişkeni, matematik korkusu söz konusu olduğunda anlamlı bir farklılık göstermiş ve bu fark kız öğrenciler lehine gerçekleşmiştir. Ancak öğrencilerin matematik başarılarında cinsiyetin belirgin bir etkisi olmamıştır. Okul öncesi eğitimin, matematik başarısı üzerinde okul öncesi eğitim alanlar lehine bir faktör olduğu sonucu gözlenirken matematik korkusu açısından anlamlı bir faktör olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik korkuları ve başarıları arasında yüksek düzeyde ve anlamlı negatif korelasyon tespit edilmiştir. Son olarak yapılan basit ve çoklu regresyon analizi modelleri anlamlı bulunmuştur. Buna göre matematik başarısının % 45’inin matematik korkusu tarafından açıklandığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematik başarılarında en çok etkiye sahip korkunun çevreden kaynaklı korku olduğu, bunu sırasıyla öğretmenden, öğrencinin kişisel özelliklerinden ve matematiğin yapısından kaynaklı korkunun takip ettiği belirlenmiştir.
Öğe
A study on tourism Bachelor's education at public universities in Türkiye and the educational profiles of deans and directors
(Kayseri Üniversitesi, 2025) Acar, Yusuf
This study aims to examine the administrative structures of institutions offering Bachelor's programs in tourism at public universities in Türkiye, as well as the educational profiles of deans and directors. In the study, Bachelor's and postgraduate fields of graduation, as well as disciplines of specialization for associate professorship of administrators were analyzed. As of Fall semester of 2024, public universities in Türkiye providing Bachelor's education in the field of tourism were examined in detail; current data such as active departments admitting students, the units to which these departments are affiliated, and enrollment quotas of departments are also presented. For the purpose of the study, document analysis technique was used in the study and the data were obtained from the Student Selection and Placement Center and Council of Higher Education Academic database, official websites of universities, open academic CVs. with a descriptive survey model. Data obtained indicate that Bachelor's level tourism education in Türkiye is provided by a total of 79 institutions, structured under 12 different academic units, offered through 8 distinct departments. It is also understood that approximately 27.86% of deans-directors have Bachelor's degrees, 27.63% have master’s degrees 26.57% have PhD degrees in a tourism-related field, and 36% hold the academic title of associate professor in the field of tourism.
Öğe
Towards a sociology of digital games: a critical exploration of an emerging field
(İnönü Üniversitesi, 2025) Sığın, Aykut
Digital games have become a key cultural phenomenon of the 21st century and have started influencing social dynamics worldwide. This study critically examines the emerging field of the sociology of digital games and takes digital games as a cultural economy, where cultural practices intersect with economic mechanisms. In this respect, digital games are situated as commodities that reflect and shape societal values, norms, and conflicts, extending beyond simple entertainment to construct identities, communicate cultural narratives, and foster social discourse. It is argued that the dominance of industry leaders in production and distribution perpetuates economic hierarchies, influencing accessibility, cultural engagement, and representation. The study purports that digital games often perpetuate capitalist ideals such as consumerism and meritocratic success, while also exploring their potential to subvert or challenge these ideologies. The study also analyzes the gender dynamics revolving around digital games and how virtual gaming communities influence social interaction. Studies on the intersection of digital games and social capital, cultural exchange, skill development, social norms and governance, identity and representation, addiction and well-being as well as blurring boundaries of physical and virtual worlds are seen as important study areas of this emerging subfield of sociology. The article concludes by calling for future research on the intersection of gaming with issues such as race, disability, and global inequality, attempting to outline key research areas in the field of the sociology of digital games. It is thought that the study will contribute to the literature by means of highlighting the most glaring social issues in the world of digital games.
Öğe
Increasing number of vehicles and traffic accidents in Turkey: current situation and future predictions
(HÜSEYİN AKBULUT, 2025) Bolakar Tosun, Hümeyra
Statistics on road safety and traffic accidents show that the increasing number of vehicles causes a significant increase in the number of accidents. As a result of urbanization and population growth, the number of vehicles using the roads is increasing rapidly. This increase increases traffic congestion and therefore the risk of accidents, especially in big cities and heavy traffic areas. This study aims to comprehensively examine the effects of vehicle excess on traffic accidents and make predictions on possible future scenarios. Within the scope of the study, existing traffic data will be analyzed and changes in accident rates will be evaluated as the number of vehicles increases.
Öğe
Müslüman fetihlerinden-reconquista’ya (711-1147) portekiz şehirleri: siyasi ve kültürel bir analiz
(Manisa Celal Bayar Üniversitesi, 2025) Yıldırım, Mustafa; Karagöz, Selim
Bu çalışma, Müslüman fetihleriyle Portekiz topraklarına giren İslam medeniyetinin şehirler üzerindeki siyasi ve kültürel etkilerini analiz etmektedir. Çalışmada, Portekiz’in Müslümanlardan önceki siyasi durumu kısaca ele alınarak, fetih sonrası inşa edilen mimari eserler, şehirleşme modelleri ve kültürel dönüşüm incelenmiştir. Portekiz’de Müslüman hâkimiyeti kuzeyde kısa sürerken, güneyde 500 yıl boyunca etkisini devam ettirmiştir. Bu süreçte camiler, kaleler, saraylar ve su sistemleri inşa edilmiş, İslam bilimi ve sanatı bölgeye nüfuz etmiştir. Reconquista süreciyle Müslümanların bölgeden çekilmesine rağmen, Portekiz kültüründe dil, mimari ve yer isimleri aracılığıyla kalıcı izler bırakılmıştır. Çalışmamız, bu etkilerin bugünkü yansımalarını ortaya koyarak, Müslüman varlığının Portekiz şehirlerindeki uzun vadeli mirasını değerlendirmektedir. Literatürde, genellikle Endülüs’ün İspanya kısmı üzerine yoğunlaşıldığı, ancak Portekiz’deki Müslüman varlığının görece daha az işlendiği görülmektedir. Bu çalışma, Portekiz özelinde Müslümanların bıraktığı izleri belirleyerek bu eksikliği gidermeye katkı sunmayı amaçlamaktadır.